A napokban megjelent egy cikk a New York Times-ban az Uber gamifikációs „trükkjeiről”. A cikkben azt feszegették, hogy vajon az Uber megoldásai pszichológiai manipulációnak minősülnek-e. Ugyan az Uber tavaly kivonult hazánkból, így magyar vonatkozásról most nem beszélhetünk, mégis szeretnénk bemutatni Nektek ezeket a vitatott módszereket. Ezúttal mi nem szeretnénk állást foglalni, döntsétek el Ti, hogy ezek a módszerek mennyire célravezetőek!
Uber-célok
Az Uber híres arról, hogy a várakozási idő minimális. Azonban az Uber sofőrjei nem utasíthatók arra, hogy adott időpontban, szervezett stratégia szerint legyenek az utcákon. Ilyen körülmények között nehéz motiválni az embereket arra, hogy 0-24-ben szolgálatra készen figyeljék a telefonjukat egy újabb fuvarért. Ezért az Ubernek egy hatásos módszert kellett kitalálnia, így a gamifikációs megoldásokra hagyatkozott.
Játék-hurok
Magyarul talán játék-huroknak fordíthatjuk az angolul ludic loopnak nevezett, a videójátékokban is alkalmazott módszert. Emlékeztek még a 80-as évek ikonikus játékára a tetrisre? Na, ez valami ilyesmi logikára épül. A blokkokat addig rakod egymásra, amíg ki nem töltesz egy egész sort. Azonban ahogy kitöltötted, újabb sor kezdődik, így ez egy véget nem érő folyamat lesz. Persze a tetrisben elérheted a játék végét, ha hibázol.
De nézzük meg hogyan tudja az Uber kihasználni ezt a módszert:
Amikor a sofőr szeretne kijelentkezni, kap egy rövid üzenetet, amiben azt írják, hogy már csak pár dollár és újabb célt érhet el.
Mivel mindig csak pár dollárról van szó, ami egy elérhető cél, ezért nehéz abbahagyni a vezetést.
Jelvények
A sofőrök természetesen jelvényeket is szerezhetnek. Sok más mellett elérhető badge például a „fantasztikus szolgáltatás” vagy a „nagyszerű beszélgetés” is. A jelvények szerepéről sokat olvashatunk, mi is írtunk a korábbi cikkeinkben. Ha a sofőr azt érzi, hogy újabb elismeréseket szerezhet, úgy motiváltabb lesz, hogy gyűjtse azokat. Ezek a jelvények hatalmas erővel bírnak. A New York Times például beszámolt olyan sofőrről, akinek a fizetése ugyan nagyon alacsony maradt, de mániákusan gyűjtötte a jelvényeket, s nagyon büszke volt a megszerzett 21 kitüntetésére.
Vezetés kifulladásig
Az Ubernek van még egy apró, de hatásos trükkje. A sofőrök már akkor megkapják a következő fuvarértesítőjüket, mikor még az aktuálisat be sem fejezték. Így a sofőrök folyamatos mozgásban maradnak, ami csökkenti az utasok várakozási idejét is. Ez a módszer annyira hatásos volt, hogy az Ubernek még egy Pause (Szünet) gombot is el kellett helyezniük, mert azt látták, hogy a sofőrök már soha nem tartottak pihenőt a fuvarjaik között.
Az Uber sofőrök egyébként rengeteg üzenetet kapnak, amiben arra bíztatják őket, hogy ideje ismét vezetni. Ezekben az üzenetekben például megmutatják nekik a legzsúfoltabb zónákat, ahol nagyobb eséllyel kereshetnek pénzt az adott napon. A biztonságos vezetés érdekében az Uber Laurát alkalmazza, aki hangosan olvassa fel a túlnyomóan férfi sofőrök számára ezeket az üzeneteket.
Konklúzió
Egy dolgot nem szabad elfelejteni. Manapság nem csak az Uber alkalmazza a gamifikáció módszereit arra, hogy motiválja munkavállalóit. Gondoljunk csak a hűségprogramokra vagy az egyre népszerűbb gamifikált HR rendszerekre.
Ti mit gondoltok?A fentiek inkább pszichés manipulációk vagy épp csak elősegítik a vidámabb munkavégzét?
Forrás:
https://www.nytimes.com/interactive/2017/04/02/technology/uber-drivers-psychological-tricks.html?_r=1
https://www.paulolyslager.com/how-uber-gamification-manipulate-drivers/
Képek forrása:
http://www.anonymousproductionassistant.com/2017/01/10/reimbursement-for-uber/
https://www.paulolyslager.com/how-uber-gamification-manipulate-drivers/,
http://www.bgr.in/news/ubers-new-compliments-feature-lets-you-rate-your-driver-with-stickers/