Gamifikáció Blog

Hogyan készíts egy játékból marketingstratégiát?
Ismerd meg a játékosítás eszköztárát!

Az ekonok bolygóján élnénk? Aligha!

2017. november 08. 20:00 - Pacsi Diána

Üdvözlet a valóságban!

A te fogyasztód ekon vagy hús-vér ember?
Nem, nem, nem. Az ekon nem valamiféle földönkívüli teremtény. És még csak nem is egy fantasy regény szüleményei. Az ekon nem más, mint a homo economicus, más néven a nagybetűs RACIONÁLIS EMBER. Jogosan kérdezhetitek: Most vicceltek? Racionalitás a valós életben? Na ne már!
Pedig tényleg! A közgazdaságtan legújabb forradalmát éljük épp. A legnagyobb közgazdászok sutba dobják a racionalitásról szóló elméleteket, és inkább a fogyasztók valódi viselkedésére fókuszálnak. 

rationality-kahneman-quiz.jpg

Hogyan vásároljunk mosógépet?

Mielőtt belekezdenénk, teszteljük le, hogy vajon Te racionálisan gondolkodsz-e. A szituáció a következő: elromlott a mosógéped és újat kell venni. Mosógép nélkül csak nem élhetünk, nem igaz? Elég sürgős az ügy, ezért feltételezzük, hogy nem szeretnél a városon kívülre utazni egy újért, csak a lakóhelyed jöhet szóba. Nézzük meg mit tehetsz?

  1. Felkeresed az összes elektronikai szaküzlet kínálatát és megnézed az összes mosógépet.
  2. Az elektronikai üzleteken kívül feltérképezed az összes eladó használt mosógépet a városban.
  3. Az interneten is átböngészed az összes házhoz szállítással együtt eladó mosógépet.

laundromat-708176_960_720_1.jpg

Csak egy egyszerű mosógép vásárlásáról van szó, de ha nincs kiterjedt mosógépszerelői és gépészeti szakismereted, ráadásul végtelen időd, akkor bizony bajban leszel.

Ez azt jelenti hogy a közgazdászok buták? Szó sincs róla. Egyszerűen csak korábban nem volt szükséges egyénként kezelni a vásárlót. A piacot elég volt egészében vizsgálni, így az egyszerűsítés egy jó, és alátámasztható módszernek bizonyult. Persze a mai, fogyasztóközpontú világban ez már nem állja meg a helyét. A viselkedési közgazdaságtan éppen a racionalitás korlátait szeretné feloldani. Egy olyan világban, ahol mindent tudunk a fogyasztóról és marketingstratégiánkat az egyéni döntésekhez igazítjuk, ez elengedhetetlen.

Miért fontos a tapasztalat?

Szerinted melyik nyíl a hosszabb?
main-qimg-cdd48a7e5a6d297b7aaeeb922786d212-c.jpg
Ha ismered ezt az illúziót, bizonyára nem tudtunk becsapni. Bizony, a nyilak ugyanakkorák, csak a térérzékelésünk miatt tűnik az egyik hosszabbnak a másiknál. Amikor erre a képre nézel, már tapasztalatból tudod a helyes választ, de az agyad mégis megpróbál átverni. Így működik az agyunk 1. és 2. rendszere.

rationalityemotions.jpg

Az első rendszer az ösztönös cselekedeteinkért felel, míg a második a logikus gondolkodásért. Ez a logikus gondolkodás a tapasztalatainkból táplálkozik. Például ennek köszönheti a sakkmester, hogy 2 másodperc alatt képes megmondani, hogy melyik az optimális lépés. És persze a fenti rendszerek miatt nem dönthetünk pusztán racionálisan. Nézzük meg ezt egy valós példán keresztül:

Tegyük fel, hogy a fogyasztónk, nevezzük Annának, éppen új futócipőt készül vásárolni. Két cipő közül választhat: az ergonómikus és kényelmes Nike cipőt, vagy egy Adidas cipőt, ami ugyan kevésbé ergonómikus, eszméletlenül divatos. Anna hiú, ezért nem csak a kényelem, de a külső is fontos számára. A két cipő tehát a vásárlás pillanatában azonos hasznossággal bír számára. Azonban, ha kiválasztja a Nike cipőt, később az Adidasra váltás már rossz érzéseket kelt majd benne. Elveszíti az ergonómikus élményt, és ezért a szuper külső már nem biztos, hogy elég kárpótlást jelent számára. Ráadásul a tapasztalat, mint egyéni preferencia, a későbbi választásaiban is visszatükröződik. Ha később ruhát kell vásárolnia, akkor a döntésében a tapasztalatai is befolyásolni fogják. Így a kényelmes élmény és a jó tapasztalatok miatt nagyobb valószínűséggel választja majd ismét a Nike márkát.

A példában láthattuk, hogy Anna viszonyítási alapja megváltozott. A két azonos árú és azonos hasznosságú cipő kezdetekben még valóban egyenlő volt. De a tapasztalat megváltoztatta a későbbi preferenciákat. A jó tapasztalat viszont segít az elköteleződés kialakításában is, hiszen emiatt később Anna inkább Nike terméket vásárol az Adidas helyett. Nagyon egyszerűen: kialakul a márkahűség. 

o-trust-facebook_1.jpg

Tapasztalat, információ, bizalom, elköteleződés. Ismerősen cseng, ugye? A játékosítás során pont ezeket az előnyöket tudjuk kamatoztatni. Emlékezzünk vissza Linder és Zichermann definíciójára is:

A gamifikáció az a folyamat, amelyben a közönség elköteleződik a hűségprogramok, a játéktervezés és a viselkedési közgazdaságtan legjobb eszközeinek felhasználása révén.

Nem véletlen tehát, hogy mi is mélyebben kezdtünk el foglalkozni a viselkedési közgazdaságtan és a játékosítás kérdéseivel. Az alapozás után jövő héten mélyebben is elmerülünk a témában. A következő blogbejegyzésükben részletesebben elemezzük a játékok és a viselkedési közgazdaságtan kapcsolatát, boncolgatjuk majd a játékok hatásait. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gamifikacio.blog.hu/api/trackback/id/tr1413120832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása