,,Mit szólnál egy bűvésztrükkhöz? Mosolyt kanyarítok az arcokra” – ezt mondhatta a Batman: A Sötét Lovag kampányfőnöke, amikor kitalálta, hogy Joker bohócvigyorával árasztja el az egész világot! Minden idők eddigi legjobb filmkampánya 2007-ben vírusszerűen kúszott be az emberek hétköznapjaiba, valósággá vált Gotham őrült világa.
Minden egy Joker-kártyával kezdődött
"HA-HA-HA-HA…I Believe in Harvey Dent, too” (Én is Harvey Dentben hiszek) - olvashatták a szemfüles rajongók a képregényboltokban talált kártyalapokon. Így kezdődött a mai napig talán leghíresebb filmes promóció. A kártyalapok egy olyan választási weboldalra vezettek, amely Harvey Dent kerületi ügyészsége mellett kampányolt. Az ideérkező játékosok az e-mail címük megadásával szavazhattak Harvey mellett vagy ellen. Az első körben 20.000 ember regisztrálta magát, de az oldal arra buzdította a játékosokat, hogy hívjanak meg másokat is. 100.000 regisztráltnál aztán történt valami. Egy mániákus kéz elcsúfította Harvey arcát. Néhányan felfedezték, hogy az oldalon kitörölhetik a pixeleket, így felfedhetik az oldal rejtett üzenetét: Heath Ledger első publikus Joker fotóját és mellette a baljós mondatot: Viszlát decemberben! (Utalva a film bemutatójának időpontjára).
Nézz csak oda!
Nem kérdés, hogy a rajongók nagyon izgatottá váltak. Az izgalom csak fokozódott mikor a világ egyik legnagyobb képregénytalálkozóján San Diegoban, a Comic Con fesztiválon megtalálták az első Jokerizált dollárt. A bankjegyen a rajongók sejtelmes utasításra lettek figyelmesek: Nézz kitartóan az ég felé, mert ott hamarosan egy telefonszámot látsz majd, amit egy repülő ír a felhők közé. Hívd fel és csatlakozz Joker bűnbandájához!
A telefont maga Joker vette fel. Kérte a nyom megtalálóját, hogy fesse arcára a mosolyát, és készítsen fényképet. Hamarosan az egész fesztivál rémisztő bohócokkal lett tele. A sminket viselők pedig igazán motiváltak voltak, hiszen egy szerencsés eljátszhatta Joker egyik banditáját a közelgő Batman filmben.
Ha csörög, vedd fel!
Aztán megnyílt a Clown Travel Agency. Az első felfedezők egy Joker csomagot kaptak: egy bowling golyót, egy mobiltelefont és egy Joker kártyát. Természetesen újabb a filmre utaló üzenetekkel. Az utazási iroda a világ minden tájára küldött ilyen csomagokat, így ismét eluralkodott a Joker-láz.
A pékségekben még ennél is őrültebb dolgok várták az embereket. A rajongókat Joker egy újabb utasítással látta el: Menj az adott pékségbe és mutatkozz be Robin Banks-ként. Aki így tett, az egy tortával lett gazdagabb. De nem lenne igazán Batman-szerű a történet, ha nem lenne benne valami csavar. A tortán egy telefonszám állt Call me! felirattal. Csakhogy a telefon a tortában csengett. Aki felvette, az megtudhatta, hogy mostantól ő is részese lett Joker megszöktetésének a börtönből. (ez is a film egyik központi eleme volt).
Breaking! Harvey Dent megmentett egy terhes nőt!
Nem kérdés, a kampány készítőit egy dolog vezérelte: Gothamet akarták életre kelteni és elhozni az őrületet az emberek közé. Ehhez mindent felhasználtak: újságot, tévét, youtubeot, sőt még a pékségeket is. Így született meg a Gotham Times is. Az újság tele volt érdekességgel, de egy felhívás miatt vált igazán fontossá. Az újságban az embereket tüntetni hívták. IGEN, TÜNTETNI! Méghozzá Harvey Dent mellett. Ismerjük Amerikát: nem kellett noszogatni őket. Az utcákat elárasztották a Dentet támogató tüntetők, így igazán látványosra sikerült az akció. Amikor pedig eljött a választások ideje, az emberek szavazócédulákat találtak a postaládáikban. Mindezekről rengeteg helyen lehetett olvasni, de a GCN (Gotham Cable News) online csatornán is megjelent. Ezen az oldalon egy helyre gyűjtötték Gotham City pletykáit, konspirációit, na és persze néhány valós sztorit is.
Ne hagyd, hogy elfogják Batmant!
Joker mellett persze a főhős is széles körű támogatókra lelt. A szervezők létrehoztak egy weboldalt, amivel Batmant támogatták. Itt egy jól megírt propagandát olvashattak a Batman oldalán állók. De a történet itt nem állt meg, hiszen kellett valami kézzel fogható is. Ezért megszületett a Gotham City Pizzeria, így a helyiek akár Gothamből is megrendelhették a kedvenc pizzájukat. Mikor megérkezett az étel, egy gothames pizzás dobozt kaptak, hozzá egy Bat-maszkot, illetve egy meghívót, amivel csatlakozhattak egy netes fórumhoz. A nagyszabású akció a premier hétvégéjén érte el a csúcspontját: Chicagoban és New Yorkban a legnagyobb épületek falaira vetítették az összetéveszthetetlen denevér-logót, így változtatták át a két nagyvárost végérvényesen is Gotham cityvé.
Nevezhetjük ezt a kampányt gamification-nek?
Igen. A kampányban a játéknak egy ritkán használt formáját hozták el, méghozzá az élő szerepjátékot. Egy kitalált világban, kitalált szabályok között játszhattak az emberek, és belehelyezhették magukat a film fiktív világába. A játékokban fontos szerepet kapnak a váratlan helyzetek, ez a kampány pedig bővelkedett szokatlan fordulatokban. Az emberek érdek nélkül csatlakoztak a játékhoz, viszont a játéknak volt célja. Méghozzá a közelgő Batman film beharangozása, ismertségének növelése. A vírusmarketinget használták csatornaként, s az emberek játékos kedvét. Az emberek belső motivációjára alapoztak, a csatlakozás pedig teljesen önkéntes volt. Az egész világon végigsöpört, a rajongókon keresztül elérte azokat az embereket is, akik nem ismerték korábban a Batman-történeteket. Mi mindenképp felvesszük ezt a kampányt a kedvenc gamifikációs megoldásaink listájára.
Források:
http://cargocollective.com/GaryRosen/The-Dark-Knight-Known-as-the-best-viral-movie-marketing-campaign-in
https://www.puliwood.hu/ismertetok/12-erdekesseg-sotet-lovag-trilogia-216946.html
Zichermann-Linder: Az üzleti játékok forradalmasítása
Képek forrása:
http://vignette3.wikia.nocookie.net/batman/images/3/36/2008_The_Dark_Knight_Logo.jpg/revision/latest?cb=20130811102450
http://cargocollective.com/GaryRosen/The-Dark-Knight-Known-as-the-best-viral-movie-marketing-campaign-in