Gamifikáció Blog

Hogyan készíts egy játékból marketingstratégiát?
Ismerd meg a játékosítás eszköztárát!

Why so serious? - A legjobb filmes kampány

2017. július 27. 16:24 - Pacsi Diána

Így vált Gotham valósággá

,,Mit szólnál egy bűvésztrükkhöz? Mosolyt kanyarítok az arcokra” – ezt mondhatta a Batman: A Sötét Lovag kampányfőnöke, amikor kitalálta, hogy Joker bohócvigyorával árasztja el az egész világot! Minden idők eddigi legjobb filmkampánya 2007-ben vírusszerűen kúszott be az emberek hétköznapjaiba, valósággá vált Gotham őrült világa.

2008_the_dark_knight_logo.jpg

Minden egy Joker-kártyával kezdődött

"HA-HA-HA-HA…I Believe in Harvey Dent, too” (Én is Harvey Dentben hiszek) - olvashatták a szemfüles rajongók a képregényboltokban talált kártyalapokon. Így kezdődött a mai napig talán leghíresebb filmes promóció. A kártyalapok egy olyan választási weboldalra vezettek, amely Harvey Dent kerületi ügyészsége mellett kampányolt. Az ideérkező játékosok az e-mail címük megadásával szavazhattak Harvey mellett vagy ellen.  Az első körben 20.000 ember regisztrálta magát, de az oldal arra buzdította a játékosokat, hogy hívjanak meg másokat is. 100.000 regisztráltnál aztán történt valami. Egy mániákus kéz elcsúfította Harvey arcát. Néhányan felfedezték, hogy az oldalon kitörölhetik a pixeleket, így felfedhetik az oldal rejtett üzenetét: Heath Ledger első publikus Joker fotóját és mellette a baljós mondatot: Viszlát decemberben! (Utalva a film bemutatójának időpontjára).  

wss_votesite.jpgwss_site2.jpg

Nézz csak oda!

Nem kérdés, hogy a rajongók nagyon izgatottá váltak. Az izgalom csak fokozódott mikor a világ egyik legnagyobb képregénytalálkozóján San Diegoban, a Comic Con fesztiválon megtalálták az első Jokerizált dollárt. A bankjegyen a rajongók sejtelmes utasításra lettek figyelmesek: Nézz kitartóan az ég felé, mert ott hamarosan egy telefonszámot látsz majd, amit egy repülő ír a felhők közé. Hívd fel és csatlakozz Joker bűnbandájához!
A telefont maga Joker vette fel. Kérte a nyom megtalálóját, hogy fesse arcára a mosolyát, és készítsen fényképet. Hamarosan az egész fesztivál rémisztő bohócokkal lett tele. A sminket viselők pedig igazán motiváltak voltak, hiszen egy szerencsés eljátszhatta Joker egyik banditáját a közelgő Batman filmben.

wss_skywriting.jpg

Ha csörög, vedd fel!

Aztán megnyílt a Clown Travel Agency. Az első felfedezők egy Joker csomagot kaptak: egy bowling golyót, egy mobiltelefont és egy Joker kártyát. Természetesen újabb a filmre utaló üzenetekkel. Az utazási iroda a világ minden tájára küldött ilyen csomagokat, így ismét eluralkodott a Joker-láz.

A pékségekben még ennél is őrültebb dolgok várták az embereket. A rajongókat Joker egy újabb utasítással látta el: Menj az adott pékségbe és mutatkozz be Robin Banks-ként. Aki így tett, az egy tortával lett gazdagabb. De nem lenne igazán Batman-szerű a történet, ha nem lenne benne valami csavar. A tortán egy telefonszám állt Call me! felirattal. Csakhogy a telefon a tortában csengett. Aki felvette, az megtudhatta, hogy mostantól ő is részese lett Joker megszöktetésének a börtönből. (ez is a film egyik központi eleme volt).wss_passport.jpg

Breaking! Harvey Dent megmentett egy terhes nőt!

Nem kérdés, a kampány készítőit egy dolog vezérelte: Gothamet akarták életre kelteni és elhozni az őrületet az emberek közé. Ehhez mindent felhasználtak: újságot, tévét, youtubeot, sőt még a pékségeket is. Így született meg a Gotham Times is. Az újság tele volt érdekességgel, de egy felhívás miatt vált igazán fontossá. Az újságban az embereket tüntetni hívták. IGEN, TÜNTETNI! Méghozzá Harvey Dent mellett. Ismerjük Amerikát: nem kellett noszogatni őket. Az utcákat elárasztották a Dentet támogató tüntetők, így igazán látványosra sikerült az akció. Amikor pedig eljött a választások ideje, az emberek szavazócédulákat találtak a postaládáikban. Mindezekről rengeteg helyen lehetett olvasni, de a GCN (Gotham Cable News) online csatornán is megjelent. Ezen az oldalon egy helyre gyűjtötték Gotham City pletykáit, konspirációit, na és persze néhány valós sztorit is.wss_newspaper.jpg

Ne hagyd, hogy elfogják Batmant!

Joker mellett persze a főhős is széles körű támogatókra lelt. A szervezők létrehoztak egy weboldalt, amivel Batmant támogatták. Itt egy jól megírt propagandát olvashattak a Batman oldalán állók. De a történet itt nem állt meg, hiszen kellett valami kézzel fogható is. Ezért megszületett a Gotham City Pizzeria, így a helyiek akár Gothamből is megrendelhették a kedvenc pizzájukat. Mikor megérkezett az étel, egy gothames pizzás dobozt kaptak, hozzá egy Bat-maszkot, illetve egy meghívót, amivel csatlakozhattak egy netes fórumhoz. A nagyszabású akció a premier hétvégéjén érte el a csúcspontját:  Chicagoban és New Yorkban a legnagyobb épületek falaira vetítették az összetéveszthetetlen denevér-logót, így változtatták át a két nagyvárost végérvényesen is Gotham cityvé.wss_pizzasite.jpg

Nevezhetjük ezt a kampányt gamification-nek?

Igen. A kampányban a játéknak egy ritkán használt formáját hozták el, méghozzá az élő szerepjátékot. Egy kitalált világban, kitalált szabályok között játszhattak az emberek, és belehelyezhették magukat a film fiktív világába. A játékokban fontos szerepet kapnak a váratlan helyzetek, ez a kampány pedig bővelkedett szokatlan fordulatokban. Az emberek érdek nélkül csatlakoztak a játékhoz, viszont a játéknak volt célja. Méghozzá a közelgő Batman film beharangozása, ismertségének növelése. A vírusmarketinget használták csatornaként, s az emberek játékos kedvét. Az emberek belső motivációjára alapoztak, a csatlakozás pedig teljesen önkéntes volt. Az egész világon végigsöpört, a rajongókon keresztül elérte azokat az embereket is, akik nem ismerték korábban a Batman-történeteket. Mi mindenképp felvesszük ezt a kampányt a kedvenc gamifikációs megoldásaink listájára.

 

Források:

http://cargocollective.com/GaryRosen/The-Dark-Knight-Known-as-the-best-viral-movie-marketing-campaign-in

https://www.puliwood.hu/ismertetok/12-erdekesseg-sotet-lovag-trilogia-216946.html

Zichermann-Linder: Az üzleti játékok forradalmasítása

 

Képek forrása:

http://vignette3.wikia.nocookie.net/batman/images/3/36/2008_The_Dark_Knight_Logo.jpg/revision/latest?cb=20130811102450

http://cargocollective.com/GaryRosen/The-Dark-Knight-Known-as-the-best-viral-movie-marketing-campaign-in

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gamifikacio.blog.hu/api/trackback/id/tr512693889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása